Tips till dig som lider av mental trötthet, hjärntrötthet

Vid Göteborgs Universitet finns forskarna Birgitta Johansson, docent, specialist i neuropsykologi och Lars Rönnbäck, professor, överläkare i neurologi. Vi på Aj Personskador har under flera år följt deras arbete och vi vill nu tipsa om deras hemsida https://mf.gu.se och publicerad litteratur.

Här följer några hämtade korta tips och texter från sidan som vi verkligen kan rekommendera alla att gå in och läsa. Sidan är lättöverskådlig, användarvänlig och mycket matnyttig.

Hur känner man igen mental trötthet

  • Mental trötthet har varat minst 1 månad.
  • Summa på Mental Fatigue Scale 10,5 och över.

Typiska symptom

  • Onormalt snabb förlust av mental energi vid tankearbete
  • Onormalt lång återhämtning av mental energi efter uttröttning
  • Sämre koncentrationsförmåga över tid
  • Hjärntröttheten varierar – ofta bättre på förmiddagen och sämre senare under dagen, även variation mellan dagar

dessutom ofta

  • Minnesproblem
  • Svårt att komma igång med en aktivitet
  • Känslosamhet och irritabilitet
  • Sömnproblem
  • Ljud- och ljuskänslighet
  • Stresskänslighet
  • Huvudvärk om man gjort alltför mycket

Depression – Efter skallskada och neurologiska sjukdomar finns det en ökad risk för att bli deprimerad. Depressionen kan behandlas. Antidepressiv medicinering och psykologisk behandling kan ge en god hjälp vid depression. Anti-depressiv medicinering i låg dos kan även hjälpa för känslosamhet och irritabilitet, men hjälper inte mot uttröttbarhet.

Det finns också Facebookgrupper, både öppna och slutna som de tipsar om på https://mf.gu.se

Om du får en hjärnskakning

Vad ska du göra?

  • Uppsök alltid läkare akut.
  • Efter en skallskada ska du ta det lugnt. Hjärnan behöver vila.
  • Återgå långsamt och gradvis till dina vardagliga aktiviteter. Gör inte mer än vad du känner fungerar bra. Har du överansträngt dig, blir du lättare trött.
  • Om du har problem kvar efter 4 veckor, ska du kontakta sjukvården. Det är viktigt att det görs en utredning av både läkare och neuropsykolog som kan testa olika funktioner. Du behöver också får hjälp med behandling och vad du kan göra som underlättar. Att använda sin energi på ett energismart sätt är viktigt, men det kan vara svårt att komma på knepen själv.

”Det måste vara möjligt att gång på gång utföra en aktivitet. Man måste orka över hela arbetsdagen och hela arbetsveckan och över månader och år.”
Det här är bara ett axplock av värdefull information. Självskattningsformulär av mental trötthet, finns att skriva ut men också som en app till mobilen där du kan skatta din mentala trötthet, hjärntrötthet.